Je vraagt je af wie dit soort ideeën genereert, maar macro
economisch gezien is het natuurlijk wel heel vreemd.
We zijn enerzijds bezig met een bezuinigingsstrategie en het
afbouwen van schulden om ze houdbaar en duurzaam te maken, het deleveragen, en
nu verzinnen we een grote truc en wijzen we een bevolkingsgroep aan die toch
niet in opstand komt (waar zijn de jaren 60 gebleven met studenten op de
barricaden) en zich gewillig een lening laat aanpraten. Hoe haaks staat deze
visie op het idee van het Nibud dat elk gezin eigenlijk een paar duizend achter
de hand moet hebben.
En is het niet zo dat macro economisch achter elke schuld
een financieel bezit staat. En wie moet er dan zo nodig zoveel sparen dat we
zelfs studenten met een schuld moeten opzadelen… En welke groep is de volgende? Een leenstelsel voor baby's misschien, om de kosten van de eerste 20 jaar te dekken?
Je hoeft niet bepaald economisch geschoold te zijn,
misschien wel bij voorkeur niet, om te begrijpen dat de schoen ergens wringt.
Ja denk daar maar eens over na mevrouw Bussemaker.
Een verzachtende omstandigheid: het geld wordt wel gebruikt
om het onderwijs te verbeteren. En ja, dat is natuurlijk wel een slim plan, als
je het innovatie vermogen van Nederland op termijn wilt veiligstellen.
Nee tegen het leenstelsel is mijn advies en ja voor een
echte macro economische oplossing waarbij er ruimte is om ook de gewenste
verbeteringen in het onderwijs in te voeren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten