Heeft u de presentatie door Jaap van Dissel (de topman van
het RIVM) op 18 mrt 2020 ook gevolgd. (https://www.youtube.com/watch?v=DprK2f_Yb8w)
Dan zal u misschien niet ontgaan zijn dat de presentatie inhoudelijk een
jammerlijke vertoning was. Van enig wetenschappelijk niveau was geen sprake. De
presentatie werd gevolgd door een vragenronde. Maar in plaats dat de
vragensteller tegemoet werd gekomen om de vragen scherper en nuttiger te maken
en zo nodig te herformuleren, werd er regelmatig om de hete brei heen gedraaid
en vragen min of meer gepareerd. En dat mogen politici dan misschien af en toe wel
doen maar dat hoort niet thuis bij een instituut dat min of meer los van
politiek geweld zijn wetenschappelijke werk moet doen. Door de Kamerleden
werden overigens een heel aantal zeer relevante vragen gesteld, waar naar mijn
menig onvoldoende antwoord op kwam.
Het is de taak van onze politici om over deze materie een zo
goed mogelijk besluit te nemen, en ja, zelfs over leven of dood, maar met deze
info zijn de consequenties van de opties niet duidelijk.
Ik licht er één aspect uit: De grafieken over aantallen
besmette mensen en de benodigde IC-capaciteit. Je had natuurlijk gehoopt dat
dat simulaties zouden zijn, waarbij er inzicht in de aannames werd verstrekt.
Maar helaas het was slechts een in principe stilering van hetgeen zou kunnen
gebeuren, zonder ook maar enige kwantitatieve maat. En niet alleen dat. De
indruk die met deze plaatjes wordt gewekt is dat de curve van besmette mensen,
door heel geleidelijke beïnvloeding zo kan worden gemanipuleerd dat je onder de
benodigde IC- capaciteit blijft van zeg 2000 bedden op het maximum van de
intensiteit van de klok-vormige curve van besmette mensen.
Dat zal op die manier nooit haalbaar zijn.
Ik zal proberen een handreiking te doen aan diegenen die proberen
te begrijpen hoe de ontwikkeling van het virus zich in Nederland mogelijk kan
ontwikkelen en met daaraan gekoppeld de benodigde IC- capaciteit en aantal te
verwachten doden en de aannames die daarbij horen. En niet te vergeten de
dingen die we nog niet weten of onvoldoende.
Alle varianten waarover
gesproken wordt, zijn niet echt anders. Dat maakt de zaak iets
overzichtelijker.We hebben maar één knopje waar we aan kunnen draaien en dat
is de snelheid waarmee het virus zich kan verspreiden.
In het meest eenvoudige model wordt de snelheid van
verspreiding door 2 componenten beïnvloed. Het percentage (s) van mensen wat
nog besmet kan worden en een factor (f) waarmee de intrinsieke snelheid van het
virus kan worden afgeremd. De R_effectief wordt dan R_eff = R0/f.
De factor f wordt bepaald door de maatregelen die je neemt
(social distancing). En de fractie s wordt beïnvloed door opgebouwd immuniteit
doordat je ziek bent geworden en weer genezen bent en mogelijk door natuurlijke
immuniteit.
Voorts neem ik aan dat het werkelijke aantal besmettingen
een factor 5 hoger ligt dan het RIVM registreert. Dat maakt voor de modellering
niet zoveel uit behalve dan dat je 5 keer zo snel groepsimmuniteit zou kunnen
opbouwen. Maar ik zal laten zien dat we daar nog ongelooflijk ver vandaan
zullen blijven.
We beginnen met het geval dat we niets doen. Dan raast de
epidemie in een paar maanden tijd over ons heen met op het maximum 1,1 miljoen
zieken en 65.000 benodigde IC-bedden indien de verblijfsduur op de IC 20 dagen
is.
Dat gebeurt er als je echt niets doet. De realiteit zal
anders worden want zodra er duizenden slachtoffers gaan vallen gaat het publiek
zelf maatregelen nemen door massaal thuis te blijven. Dan gaat men uit zichzelf
ook niet meer joggen in het park, met hele horden op het strand wandelen, enz.
En dan krijgen we vanzelf een andere situatie. Het probleem
is dan wel dat we veel te laat zijn om het aantal patiënten met de beschikbare
IC capaciteit ook maar enigszins te matchen.
Hier moeten we echt niet aan denken, dan wordt het erger dan
in Italië. Zie ook fig 1 en fig 1b.
Fig 1a Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we geen maatregelen nemen. Het aantal benodigde IC bedden moet niet met
1000 vermenigvuldig worden. Een schrikbarend aantal van 65.000 IC bedden
benodigd, indien we uitgaan van een verblijfsduur van 20 dagen op de IC.
Fig 1b Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we geen maatregelen nemen. R_eff % R0 is het de effectieve R in
procenten van R0 door de maatregel. Hier dus constant 100%. Het aantal doden
wordt dan 50.000, maar dat kan een factor 2 afwijken met iets andere
parameters. Op het maximum 1,1 miljoen besmette mensen. Na afloop 10 miljoen
die de ziekte hebben gehad en voor groepsimmuniteit kunnen zorgen.
Dan gaan we naar het geval van een echte lockdown, waarbij men
dus niet meer zijn huis uitkomt, en zelfs de voedselvoorziening tot een halt
komt. Dan komen we dus om van de honger. Maar het virus is na een maandje ook
weg. En ik trek het alleen maar even in het belachelijke door, om aan te geven
dat de reële opties op een glijdende schaal tussen de genoemde 2 uiterste
opties in liggen. Het gaat om een beetje meer of een beetje minder maatregelen. Daar moeten we ergens een balans in zien te vinden.
Nu de huidige situatie, waarin er een aantal social
distancing maatregelen zijn genomen die vandaag 23 maart nog iets zijn
aangescherpt omdat zo’n 10 % van de bevolking de regels nog niet erg nauwgezet
naleeft. Kortom horeca dicht, scholen dicht, veel niet-essentiële winkel
sluiten uit zichzelf al, geen samenscholingen van meer de 3 mensen en een sociale
afstand 1,5 meter. En we gaan zien hoe dat gaat uitpakken.
Stel nu eens dat de factor f zodanig kan worden beïnvloed
door de maatregelen dat R_eff tot 58 % van R0 kan worden gereduceerd. Dan is
dus de verspreidingssnelheid fors lager. Het resultaat daarvan ziet u in fig 2a
en fig 2b. Zodra het virus aanzienlijk is teruggedrongen relaxen we de
maatregelen en laten R_eff oplopen tot net onder de een, waardoor het virus
geen kans meer krijgt.
Dat vereist een heel goed monitoring instrument, want zodra het
virus de kop weer opsteekt moet je mogelijk zwaarder ingrijpen. Dus zoals de
WHO aanbeveelt: testen, testen, testen.
Hiermee hebben we dus tijd gekocht om medicijnen te
ontwikkelen, een vaccin te ontwikkelen en om meer research te doen om betere maatregelen te kunnen nemen.
Er zijn nog heel veel vragen te beantwoorden. Hoe effectief is het gebruik van
mondkapjes eigenlijk? En kunnen we dat ook kwantificeren? En hoe verhoudt zich
dat tot andere maatregelen? En hoe ernstig is het besmettings risico via de voedsel keten, in supermarkten op plastic verpakkingen, enz. En zo zijn er nog tientallen dingen te verzinnen, waar
we nu onvoldoende antwoord op hebben.
Fig 2a Ontwikkeling in de tijd van aantal
besmette mensen, indien we voldoende maatregelen nemen in de hoop om onder de
beschikbare IC bedden capaciteit te blijven. Het aantal benodigde IC bedden
moet niet met 1000 vermenigvuldig worden. Het IC bedden benodigd indien we
uitgaan van een verblijfsduur van 20 dagen op de IC ligt in dit geval onder de
2000 bedden.
Fig 2b Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we stevige maatregelen nemen. R_eff % R0 is de effectieve R in procenten
van R0 door de maatregel. Hier wordt R_eff verlaagt tot 58 % van R0 en nadat
het virus aanzienlijk gereduceerd is worden de maatregelen iets relaxed zodanig
dat de R_eff net onder de 1 blijft waardoor het virus in principe geen kans
meer krijgt. Het aantal doden wordt dan 1750, maar dat kan een factor 2
afwijken met iets andere parameters. Op het maximum zijn er 30.000 besmette
mensen. Na afloop zijn er 350.000 mensen die de ziekte hebben gehad en die nog
niet bij benadering voor groepsimmuniteit kunnen zorgen.
Wat tevens opvalt is dat als je voor deze strategie kiest
dat je er als de wie de weerga bij moet zijn om met de maatregelen van start te
gaan. Hoe is het mogelijk dat er pas in maart maatregelen zijn genomen. In
december was al duidelijk dat er in China iets aan de hand was. Sterker nog, we
weten al honderden jaren dat een virus of bacterie op elk moment kan
toeslaan. Dus dat betekent dat de
draaiboeken al lang en breed klaar kunnen liggen. We weten nog niet wat er
gebeurt, maar wel dat je snel moet handelen als je op deze strategie mikt.
Laten we ook eens kijken naar een alternatief om de curve
van besmette mensen zo te sturen dat op het maximum net de maximum IC bedden
capaciteit wordt opgesoupeerd.
We laten dan het virus min of meer gecontroleerd zijn gang
met een R_eff constant net boven de een. Dat is de situatie waar we nu bijna in
zitten. Dat is dus met iets minder maatregelen dan in variant 2. Het resultaat
zien we in fig 3a en fig 3b.
Fig 3a Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we voldoende maatregelen nemen in de hoop om onder de beschikbare IC
bedden capaciteit te blijven. Het aantal benodigde IC bedden moet niet met 1000
vermenigvuldig worden. Het IC bedden benodigd indien we uitgaan van een
verblijfsduur van 20 dagen op de IC ligt in dit geval onder de 2000 bedden. Het
aantal genezen mensen is opgelopen tot 5 %, nog steeds geen reden om de
maatregelen helemaal te schrappen, we zitten immers nog ver van
groepsimmuniteit verwijderd.
Fig 3b Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we nu maatregelen nemen om net onder de IC-capaciteit uit te komen.
R_eff % R0 is het de effectieve R in procenten van R0 door de maatregel. Hier
wordt R_eff verlaagt tot 67 % van R0 en nadat het virus aanzienlijk gereduceerd
is worden de maatregelen iets relaxed zodanig dat de R_eff net onder de 1
blijft waardoor het virus in principe geen kans meer krijgt. Het aantal doden
wordt dan 4200, maar dat kan een factor 2 afwijken met iets andere parameters.
Op het maximum zijn er 20.000 besmette mensen. Na afloop zin er 850.000 mensen
die de ziekte hebben gehad en nog niet bij benadering voor groepsimmuniteit
kunnen zorgen zonder maatregelen.
Nu het bedroevende geval dat we de maatregel zodanig relaxed
instellen dat we de IC-capaciteit zolang ten volle gaan benutten tot we groepsimmuniteit
hebben opgebouwd. Een ethisch dilemma want hier gaan veel doden vallen.
We verlagen de R_eff weer op dezelfde manier als in het
voorgaande voorbeeld, maar laten R_eff relaxen, gaandeweg als de factor s zijn
bijdrage levert. Hierdoor blijft de momentane snelheid van het virus constant.
Er worden evenveel mensen ziek als dat er beter worden of doodgaan. Het
resultaat ziet u in fig 4a en fig 4b.
Fig 4a Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we voldoende maatregelen nemen in de hoop om gedurende de gehele tijd
net onder de beschikbare IC-bedden capaciteit te blijven totdat
groepsimmuniteit is verkregen. Het aantal benodigde IC-bedden moet niet met
1000 vermenigvuldig worden. Het IC-bedden benodigd indien we uitgaan van een
verblijfsduur van 20 dagen op de IC ligt in dit geval ongeveer 2000 bedden. Het
aantal genezen mensen zal na ruim 1,5 jaar opgelopen tot 66 %. Er is
groepsimmuniteit en alle maatregelen kunnen worden opgeheven. Het aantal te
betreuren doden ongeveer 50.000.
Fig 4b Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we voldoende maatregelen nemen in de hoop om gedurende de gehele tijd
net onder de beschikbare IC-bedden capaciteit te blijven totdat
groepsimmuniteit is verkregen. R_eff % R0 is de effectieve R in procenten van
R0 door de maatregel. Hier wordt R_eff verlaagt tot 67 % van R0 en nadat het
virus aanzienlijk gereduceerd is worden de maatregelen geleidelijk aan worden
relaxed zodanig dat de maximum IC-capaciteit constant wordt benut. Het aantal
doden wordt na ruim 1,5 jaar 50.000, maar dat kan een factor 2 afwijken met
iets andere parameters. Op het maximum zijn er 20.000 besmette mensen. Na
afloop zijn er 10 miljoen mensen die de ziekte hebben gehad, die voor
groepsimmuniteit zorgen.
Tot slot nog de laatste variant, die overigens in het
Nederlandse stadium niet meer mogelijk is. Hierbij proberen we de curve van
besmette mensen, als die maximaal is, met een pakket van maatregelen, zodanig
te manipuleren dat op dat punt de maximum IC-capaciteit wordt verbruikt.
Hiervoor zijn we echter te laat. Om het toch te laten zien
vervroeg ik de maatregel tot dag 1. R_eff reduceren we tot net boven de 1. Zie
fig 5a en fig 5b.
Uiteindelijk zullen er 8000 doden vallen en tegen de 2
miljoen mensen weer beter worden, waarmee helaas weer geen groepsimmuniteit is
opgebouwd.
Ik wijs er nogmaals op dat dit in Nederland nu geen optie
meer is, omdat we al te ver gevorderd zijn in de tijd en het virus al om zich
heen heeft gegrepen en we al nagenoeg aan de maximum IC-capaciteit zitten.
Fig 5a Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we vanaf dag 1 voldoende maatregelen nemen in de hoop om gedurende de
gehele tijd net onder de beschikbare IC-bedden capaciteit te blijven. Het
aantal benodigde IC-bedden moet niet met 1000 vermenigvuldig worden. Het IC-bedden
benodigd indien we uitgaan van een verblijfsduur van 20 dagen op de IC ligt in
dit geval op ongeveer 2000 bedden. Het aantal genezen mensen zal na ruim 1 jaar
zijn opgelopen tot 12 %. Er is nog geen groepsimmuniteit en de maatregelen moet
gehandhaafd worden, zij het iets verminderd. Het aantal te betreuren doden
ongeveer 8.000.
Fig 5b Ontwikkeling in de tijd van aantal besmette mensen,
indien we vanaf dag 1 voldoende maatregelen nemen in de hoop om gedurende de
gehele tijd net onder de beschikbare IC-bedden capaciteit te blijven. R_eff %
R0 is de effectieve R in procenten van R0 door de maatregel. Hier wordt R_eff
verlaagt tot net boven de 1, waarbij op het maximum de IC-capaciteit geheel
wordt benut. Het aantal doden wordt na ruim 1 jaar 8.000, maar dat kan een
factor 2 afwijken met iets andere parameters. Op het maximum zijn er 20.000
besmette mensen. Na afloop zijn er bijna 2 miljoen mensen die de ziekte hebben
gehad, die helaas nog niet voor groepsimmuniteit zorgen. De maatregelen moeten
gehandhaafd blijven, zij het in iets mildere vorm.
Het valt overigens te betwijfelen of je met een incubatie tijd van 1 à 2 weken de aantallen zieken heel fijnzinnig zou kunnen regelen. Misschien moet ik het iets sterker zeggen. Vergeet dat maar.
Het valt overigens te betwijfelen of je met een incubatie tijd van 1 à 2 weken de aantallen zieken heel fijnzinnig zou kunnen regelen. Misschien moet ik het iets sterker zeggen. Vergeet dat maar.
Enig licht punt puntje is dat we 24 mrt 2020 al 2 dagen
hebben gehad met weliswaar forse hoeveelheid doden, maar het aantal nieuwe
besmettingen is in procentuele zin afgenomen van 25 % tot 12 %. Dat is het
eerste begin van een kentering die dan nog wel moet doorzetten.
Het tweede punt waar je vraagtekens bij kunt bijzetten is de
bewering op de website van het RIVM dat het voldoende is om 1 dag klachtenvrij
te zijn om niet meer besmettelijk te zijn met als enige argumentatie dat je
ergens een streep moet trekken. Het advies van de WHO met 1 à 2 weken vormt
hiermee een schril contrast. Juist als je nog niet voldoende immuniteit opbouwt om groepsimmuniteit te hebben kun je je afvragen of je dan niet beter voor de veilige variant van het WHO
moet kiezen, maar ik laat me door research graag anders overtuigen.
En ja, de bovenstaande simulaties kunnen met betere modellen
wat beter en de parameters moeten beter bepaald worden, en je moet leeftijdsklassen
gebruiken en de verschillen in maatregelen tussen groepen meenemen, enz. Neemt
niet weg dat de conclusie overeind blijft.
Al met al lijkt optie 2 in fig 2a en fig 2b nog de meest
ethische en effectieve methode. Merk op dat dat eigenlijk overeenkomt met de ‘lockdown’
die door het RIVM getoond werd. In Nederland hebben we nu geen andere
mogelijkheid meer. Het goede nieuws is dat daar door het kabinet op wordt
ingezet. En gelukkig sinds 23 maart 2020 met een tandje erbij. Het is vandaag
nog te vroeg om te zeggen dat we het gaan redden of dat er nog een paar tanden
bij moeten worden gezet.
Er is ook als mogelijkheid genoemd om die groepen ziek te laten worden die er minder last van hebben of waar de overlijdenskans kleiner is, met name de jongeren in dit geval. Onder maatschappelijk druk zijn de scholen uiteindelijk toch gesloten. En zelfs als je dat zou doen dan is nog de vraag of dat voor de ouderen voldoende groepsimmuniteit oplevert.
Het slechte nieuws is dat de maatregelen te laat zijn
genomen. In de politiestaat Singapore zijn binnen 1 week maatregelen afgekondigd
en dat gaat daar iets rigoureuzer dan bij ons. Nu pleit ik niet voor een
politiestaat, maar een dergelijke crisis vereist nu eenmaal een andere aanpak
dan een poldermodel. Hier moet een crisismanager worden ingezet die maatregelen
kan treffen, dat kan zelfs de minister-president zijn, die tijdelijk meer
overrulende bevoegdheden krijgt als het kabinet er niet snel genoeg uit dreigt
te komen.
We moeten het hebben van snelheid van handelen op grond van
nu beschikbare betrouwbare informatie, want research en dingen uitzoeken doen
we gaandeweg wel. Nu moeten we beslissingen nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten