woensdag 6 mei 2020

De eisen aan testen, opsporen en in quarantaine plaatsen.


Zoals ik in mijn vorige blog heb vermeld is het belangrijk om de strategie te communiceren en perspectief te bieden. Ik ben ook voorzichtig blij met de persconferentie van Mark Rutte en Hugo de Jonge waarin in ieder geval perspectief wordt geboden  en in het vooruitzicht wordt gesteld dat per 1 juni iedereen met klachten kan worden getest.

Waar zit dan nog de pijn. Het zal u inmiddels duidelijk zijn dat je niet of nauwelijks maatregelen kunt versoepelen als daar geen alternatieve maatregelen tegenover staan. De additionele maatregelen die ik heb gehoord zijn mondkapjes in het openbaar vervoer en contactonderzoek. Mondkapjes prima, ook zonder bewijs. Alleen contactonderzoek en veel testen met isoleren kan een substantiĆ«le bijdrage leveren. Het is me niet duidelijk geworden of dat dan ook tot 1 juni moet wachten tot er voldoende testen zijn. Ik pleit ervoor om het contactonderzoek, ook indien nog niet iedereen kan worden getest, dan maar beperkt te beginnen om de volgende redenen: 

Het is niet alleen dat contactonderzoek als enige alternatieve maatregel kan helpen om de effectieve R0 onder de 1 te houden, maar het geeft ook een mogelijk om extra managementinformatie te genereren voor het Kabinet. Als je namelijk de contacten laat testen kun je weer een paar dagen extra in de tijd terug te kijken, waarmee je dus nog eerder veranderingen in R0 kunt inschatten.

Zoals al eerder gezegd moet het RIVM een opsporingsprocedure met testen en in quarantaine plaatsen uitwerken, die de GGD dan kan gebruiken met de nodige vrijheid om verbeteringen door te voeren. Essentieel is dat het resultaat moet worden teruggekoppeld. Ik zou graag zien dat bij de dagelijkse cijfers ook het aantal opgespoorde contacten wordt vermeld die positief getest worden per primair positief getest persoon. Bij voorkeur met waarschijnlijkheidsverdeling over het aantal dagen dat je terugkijkt in de tijd.

Met een dergelijke aanpak zitten we op dezelfde koers als een van onze belangrijkste handelspartners Duitsland. Dan kan ook snel de grens weer open.

Deze methode geeft zelfs nog de vrijheid om indien we tot andere/betere inzichten komen het roer om te gooien en alsnog het Zweedse model achterna te gaan. Ik kan echter de Zweedse cijfers niet echt goed duiden. Waarom hebben zij zo weinig doden als ze al een eind richting groepsimmuniteit zitten, zoals ze beweren. Komt dat omdat de populatiedichtheid zo anders is of omdat ze de ouderen beter weten af te schermen.

Het is allemaal nog geen gelopen race.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten